صنایع شیشه و آینه کاری لیا صنعت ایرانیان

علت بخار گرفتن شیشه دوجداره

25 آبان ، 1401
گروه لیا صنعت ایرانیان

علت بخار گرفتن شیشه دوجداره یکی از سوالاتی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. شیشه های دوجداره امروزه یکی از پرکاربردترین شیشه ها در ساخت و ساز ساختمان ها هستند. این شیشه ها به دلیل دو جداره بودن علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی در برابر آلودگی های صوتی و حتی نفوذ گرد و غبار به داخل ساختمان هم مقاوم هستند.

اما گاهی با تمام این مزیت ها شیشه های دوجداره دچار مشکل شده و شفافیت خود را از دست می دهند. برای اینکه با دلایل و راهکارهای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه های دوجداره آشنا شوید، ادامه این مطلب از سایت صنایع شیشه لیا صنعت ایرانیان را از دست ندهید.

شیشه دوجداره و دلایل بخار کردن آنشیشه دوجداره و دلایل بخار کردن آن

علت بخار گرفتن شیشه دوجداره چیست؟

با پایین آمدن دما در فصول سرد سال، اختلاف دما در بیرون و داخل ساختمان افزایش پیدا می کند. این اختلاف دما باعث می شود که رطوبت هوای داخل خانه بر روی شیشه ها بنشیند. اما ما این اتفاق را بیشتر از شیشه های معمولی و یک جداره انتظار داریم.

پس چطور شیشه های دو جداره هم دچار عرق کردن می شوند؟ البته چیزی که از عرق کردن شیشه دو جداره مد نظر ما قرار دارد، عرق کردن بین دو شیشه است. این اتفاق ظاهر شیشه دو جداره را زشت کرده و حالت مشجر به آن می بخشد.

انواع بخارگرفتگی شیشه دو جداره چیست؟

بر اساس آنچه توضیح داده شد، اختلاف دما باعث بخار گرفتن شیشه های دو جداره می شود. اما این بخار گرفتکی سه حالت مختلف داشته و ممکن است در سه بخش شیشه مشاهده شود که عبارتند از:

  • سطح بیرونی شیشه دو جداره
  • سطح داخلی شیشه دو جداره
  • بین دو لایه شیشه دو جداره

شاید مهمترین نوع بخار گرفتگی که مشکلاتی ایجاد می کند، بخار گرفتگی بین دو لایه شیشه دو جداره باشد. اما در ادامه دلایل و راه حل های هر کدام از این بخارزدگی ها را با هم بررسی می کنیم.

علت بخار گرفتن سطح بیرونی شیشه دوجداره

علت بخار گرفتن شیشه دوجداره در قسمت بیرونی موضوعی کاملا طبیعی است. شاید جالب باشد بدانید که اگر شیشه ی دو جداره شما در قسمت بیرونی دچار بخارزدگی شد، نشان دهنده صحت و سلامت و عملکرد درست شیشه می باشد. در این وضعیت شیشه ای که در قسمت داخل قرار گرفته است، تحت تاثیر دمای گرم خانه است.

در حالی که قسمتی که لایه بیرونی شیشه دوجداره قرار گرفته است تحت تاثیر سرمای خارج از خانه است. در این وضعیت گاهی شیشه بیرونی دچار تعریق و جذب رطوبت می شود. البته این حالت صرفا در برخی مواقع به وجود می آید و همیشگی نیست.

دلایل بخار گرفتن شیشه دوجدارهدلایل بخار گرفتن شیشه دوجداره

علت بخار زدن شیشه دوجداره در سطح داخلی

در برخی مواقع نیز بخارزدگی در لایه داخلی شیشه (بخشی که رو به داخل خانه قرار گرفته است) رخ می دهد. این رخداد نیز زمانی اتفاق می افتد که حجم رطوبت داخل خانه بالا می باشد. برای مثال پس از حمام کردن یا پخت و پز طولانی ممکن است شاهد چنین وضعیتی باشید.

در برخی مواقع با توجه به موقعیت مکانی نصب شیشه شاید حتی بخار آب ناشی از دم کردن یک چای ساده هم باعث بخار روی لایه داخلی شیشه های دوجداره شود. این موضوع نیز نسبتا طبیعی محسوب می شود و یکی از دلایل اصلی آن عدم وجود تهویه مناسب در منزل است.

علل بخار گرفتگی لایه داخلی شیشه دوجداره

اما مهمترین نوع بخار گرفتن شیشه های دوجداره عرق کردن لایه داخلی آنها می باشد. متاسفانه دسترسی به این لایه به راحتی امکان پذیر نیست و در صورت بخار گرفتن شما را دچار مشکلاتی می کند. شیشه های دوجداره در لایه داخلی قبل از نصب باید تخلیه هوا شده و با استفاده از گازی مخصوص فضای بین دو شیشه پر شود.

علاوه بر این معمولا از موادی رطوبت گیر نیز در بین دو شیشه استفاده می شود تا از نفوذ هر گونه رطوبت به این قسمت جلوگیری کند. معمولا بخار زدگی را در شیشه های دوجداره قدیمی بیشتر از شیشه های دوجداره جدید و تازه ساخت مشاهده می کنیم.

از علل این اتفاق باید به خرابی درزگیرها، از بین رفتن و خروج گاز درون شیشه، شکستگی یا ایجاد سوراخ بر روی هر کدام از سطوح شیشه داخلی یا خارجی، از بین رفتن مواد رطوبت گیر یا فاسد شدن آنها، شستشوی نامناسب شیشه و نفوذ مستقیم آب به داخل شیشه، عدم مونتاژ صحیح شیشه، استفاده از مواد بی کیفیت برای درزگیری و... اشاره داشته باشیم.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

علت بخار کردن شیشه خانه

تفاوت شیشه دوجداره سنتی و صنعتی

راه های از بین بردن بخارگرفتگی شیشه دو جداره

روش های رفع بخارزدگی شیشه های دوجداره بسیار متفاوت هستند. هر کدام از روش ها به شرایط و اولویت های شما بستگی دارد. یکی از ساده ترین و البته گران ترین روش های رفع بخار شیشه دو جداره تعویض قاب پنجره یا تعویض شیشه ها است.

اگر شکستگی یا سوراخ بر شیشه ها مشاهده شده و یا شیشه دوجداره شما عمر بالایی دارد بهترین روش برای بخارزدایی تعویض شیشه یا قاب پنجره ها می باشد. تعویض قاب پنجره هم در زمانی که قاب از کیفیت خوبی برخوردار نیست و یا دچار نشتی شده بهترین راهکار محسوب می شود.

جلوگیری از بخار گرفتن شیشه دوجداره

جلوگیری از بخار گرفتن شیشه دوجداره

استفاده از مواد یا محلول رطوبت گیر

این روش را باید یک روش تخصصی برای رطوبت زدایی از شیشه های دوجداره در نظر گرفت. در این روش سوراخ یا حفره ای بر روی یک سمت شیشه ایجاد شده و ماده رطوبت گیر و یا محلول بخارزدا را به داخل شیشه تزریق می کنند. توجه داشته باشید که بهتر است این کار توسط متخصص انجام گیرد. در غیر این صورت ممکن است شیشه شما دچار شکستگی شده و یا مجددا بخار بین شیشه دوجداره را شاهد باشید.

ایجاد سوراخ برای رفع بخار شیشه دوجداره

در برخی مواقع تجمع رطوبت در فضای بین دو شیشه و به دام افتادن آنها باعث بخار گرفتگی شیشه دوجداره است. در این شرایط بهتر است محلی برای تخلیه این رطوبت بر روی شیشه یا قاب آنها ایجاد کنید. پس از انجام این کار و خروج رطوبت باید سوراخ را مسدود کنید. توصیه می شود این کار را هم به متخصصان بسپارید تا از وقوع اتفاقات پیش بینی نشده جلوگیری کنید.

رنگ کردن یا مشجر کردن شیشه

در برخی موارد شیشه دو جداره شما در مکانی قرار گرفته است که بیش از هر چیز ظاهر زشت آن جلب توجه می کند و از طرف دیگر شفافیت شیشه برای شما اهمیتی ندارد. در این شرایط یک راه خیلی ساده وجود دارد. با کمترین هزینه ممکن می توانید یک سطح از شیشه را رنگ کرده یا از برچسب های مخصوص برای مشجر کردن شیشه استفاده کنید. هر چند توصیه می شود که قبل از این کار ابتدا بخار داخل شیشه دو جداره را تخلیه کنید و سپس آن را بپوشانید.

خرید شیشه دوجداره با کیفیت از لیا صنعت ایرانیان

در این مطلب هر آنچه در مورد علت بخار گرفتن شیشه دوجداره قابل توجه و توضیح بود را با هم بررسی کردیم. اما یکی از مهمترین راه ها برای پیشگیری از بخارزدگی شیشه دوجداره، خرید شیشه های دوجداره با کیفیت از برندهای شناخته شده می باشد.

شرکت لیا صنعت ایرانیان یکی از تولید کنندگان بنام شیشه در سطح کشور شناخته می شود. این شرکت انواع محصولات شیشه ای و آینه را با بالاترین سطح از کیفیت و با ضمانت مخصوص به فروش می رساند. شیشه های تولیدی این شرکت می توانند تا سال ها خیال شما را بابت عملکرد صحیح و طول عمربالا راحت کنند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfUqiMbAAAAALrl4evPK2OZmc91J9U3OPD7P4TE